måndag 30 april 2012

Första salladen från egen odling

Idag har vi gjort den första salladen på vår egen skörd. Den innehöll spenatblad, ruccola, lite mizunakål, rädisor och gurka. (Fast gurkan var köpt, jag har inte hunnit så gurka än.) Vi har faktiskt börjat skörda lite smått under hela den här helgen. Detta är tack vare drivbänkarna. Annars hade vi aldrig fått skörd så snabbt! Igår åt vi dessutom den första rabarberpajen. Nu har rabarbersäsongen också satt igång! (Det innebär alltså frosseri för vår del. Vår rabarber växer i rekordfart!) Jag har också hunnit med att plantera ut alla mina 16 tomatplantor i stora odlingslådor i uterummet. De har satt ordentligt med fart och de tidigaste har hunnit få lite knoppar redan. I helgen har vi sått lite mer i våra odlingslådor. I en ny odlingslåda har vi sått mangold och olika sorters sallat. Vi har dessutom sått lite bondbönor och sockerärtor. Jag har också kompletterat kryddträdgården med persilja, eftersom min gamla dog ut i vintras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar